loading...
ARADGROUP
علی سیفی بازدید : 47 دوشنبه 10 آذر 1399 نظرات (0)

“حسابداری بهای تمام شده” یا اصطلاحا “حسابداری صنعتی” ، حوزه ای از حسابداری است که با اندازه گیری، ثبت و گزارش اطلاعات مربوط به اقلام بهای تمام شده سروکار دارد. هریک از اقلام بهای تمام شده به منزله استفاده از یکی از منابع شرکت است. این اقلام به صورت خروج وجه نقد، تعهد برای پرداخت وجه نقد در آینده و یا نقصان ارزش یک دارایی در سیستم های حسابداری نشان داده می شود.

موارد کاربرد حسابداری بهای تمام شده

کاربرد اولیه اطلاعات مربوط به بهای تمام شده در تصمیم گیری وارزیابی عملکرد توسط مدیران است. این وظایف مدیریتی را گاه با عنوان برنامه ریزی وکنترل نیز می خوانند. هنگامی که اطلاعات مربوط به بهای تمام شده در داخل سازمان و توسط مدیران به منظور ارزیابی عملکرد فعالیت های سازمان یا نیروی انسانی آن ویا به عنوان مبنایی برای اتخاذ تصمیم به کار برده شود، در این حالت می گوییم اقلام بهای تمام شده برای مقاصد “حسابداری مدیریت ” مورد استفاده قرار گرفته است و اگر این اقلام توسط استفاده کنندگان خارجی نظیر سهامداران یا بستانکاران و به قصد ارزیابی عملکرد مدیران رده بالای شرکت و یا تصمیم گیری در مورد خود سازمان به کار رود، آنگاه می توان گفت که اطلاعات مربوط به اقلام بهای تمام شده برای مقاصد “حسابداری مالی” مورد استفاده واقع شده است.

علاوه براینها، سیستم حسابداری بهای تمام شده توسط پیمانکاران برای تعیین بهای تمام شده پیمانهای در دست اقدام ویا برای مقاصد مالیاتی و و دولتی مختلف نیز به کار گرفته می شود. در مجموع سیستم حسابداری بهای تمام شده اطلاعات ارزشمندی را برای استفاده های گوناگون از جمله قیمت گذاری محصولات فراهم می آورد.

ادامه مطلب ...

علی سیفی بازدید : 33 سه شنبه 04 آذر 1399 نظرات (0)

یکی از روش های تامین مالی ، استقراض از طریق انتشار اوراق قرضه می باشد. سرمایه گذاران واعتبار دهندگان با خرید اوراق قرضه ، سرمایه گذارانی هستند که مایل به قبول قضایا ومخاطرات ناشی از تملک بخشی از واحد تجاری ، به عنوان سهامدار نمی باشند.در عوض آنان بازده ای براساس نرخ بهره تعیین شده قبلی واطمینان از دریافت مبلغ سرمایه گذاری در تاریخ سررسید را ترجیح می دهند. اگر واحد تجاری ورشکست شود مطالبات طلبکاران قبل از توزیع دارایی ها بین صاحبان سهام واریز می شود لذا از نظر دارندگان اوراق قرضه خطر از دست دادن سرمایه گذاری اولیه کمتر از سهامداران است. واحدهای تجاری بخش عمده ای از دارایی های خود را از محل وجوه حاصل از انتشار اوراق قرضه تحصیل می نمایند.

ماهیت اوراق قرضه

قرارداد مربوط به صدور اوراق قرضه بیانگر تعهد تجاری صادرکننده دایر بر پرداخت اصل مبلغ اوراق قرضه (ارزش اسمی) در سررسید و سود تضمین شده (بهره) اوراق قرضه در طول مدت قرارداد به طور ادواری وبه شکل درصدی از ارزش اسمی اوراق قرضه است. نرخ اوراق قرضه عامل مهمی در جلب سرمایه گذاری است زیرا نرخ سود تضمین شده اوراق قرضه به نحوی تعیین می شود که واحد صادرکننده بتواند در اسرع وقت وجوه لازم برای تامین مالی خود را از طریق فروش این اوراق تحصیل نماید. بازدهی اوراق قرضه از دیدگاه واحد سرمایه گذار ممکن است با هزینه موثر بهره اوراق قرضه از دیدگاه صادر کننده اوراق قرضه متفاوت باشد به این دلیل که ممکن است در یک تاریخ معین اوراق قرضه با نرخ های متفاوت منتشر شده باشد.

نرخ سود تضمین شده اوراق قرضه به شکل سالانه بیان می شود اما این سود تضمین شده می تواند براساس فواصل زمانی شش ماهه پرداخت شود. اوراق قرضه ممکن است دارای ویژگی قابلیت تبدیل به سهام بوده یا بازپرداخت اصل و فرع آن توسط اشخاص ثالث تضمین شده باشد یا پرداخت سود تضمین شده آن منوط به تحصیل سود عملیاتی توسط واحد صادر کننده باشد، دارندگان اوراق قرضه مانند سایر اعتباردهنگان به واحد تجاری، تنها به دریافت سود تضمین شده و اصل مبلغ اوراق قرضه در سررسید ، محق می باشند و به هیچ وجه حق دخالت در امور واحد تجاری یا مشارکت در منابع آن را ندارند.

ادامه مطلب ...

علی سیفی بازدید : 52 چهارشنبه 21 آبان 1399 نظرات (0)

یکی از اهداف حسابداری ، تلخیص اطلاعات مربوط به منابع، دیون و تعهدات و حقوق صاحبان سهام در فواصل زمانی معین وارائه آن به صاحبان سهام وسایر سرمایه گذاران واشخاص ذینفع می باشد. گزارش وضعیت مالی یا ترازنامه یک واحد تجاری مستلزم تشریح حاکمیت آن واحد بر منابع اقتصادی وادعاهای موجود برآن منابع در یک مقطع زمانی خاص می باشد . گزارشی که همانند یک عکس ، ترسیم گر وضعیت مالی در لحظه خاصی از زمان بوده و به صورت وضعیت مالی یا ترازنامه مصطلح می باشد.

مفهوم وکاربرد ترازنامه

ترازنامه صورتحسابی است که وضعیت مالی واحد تجاری را در یک مقطع زمانی مشخص نشان می دهد.وضعیت مالی شامل اطلاعاتی در خصوص دارایی ها ، بدهی ها و حقوق صاحبان سرمایه است . از آنجایی که واژه ترازنامه صرفا مبین شکل ظاهری صورتحساب مزبور بوده ودلالت بر تهیه صورتحسابی می نماید که در آن جمع ستون های بدهکار وبستانکار با هم مساوی می باشد. عنوان “صورت وضعیت مالی” به عنوان یک واژه توصیفی جایگزین واژه “ترازنامه ” گردیده است. با این وجود واژه ترازنامه معمول ومتداول است .

اطلاعات ارائه شده در ترازنامه می تواند کمک قابل توجهی به استفاده کنندگان از جهت برآورد جریانهای نقدی آتی نماید. طبقه بندی اقلام در ترازنامه بر حسب دارایی های جاری و بلند مدت از نقطه نظر وضعیت آتی جریانهای نقدی درخور توجه می باشد.

در اینجا لازم به توضیح است که استفاده کنندگان صورتهای مالی به اشخاصی اطلاق می شود که جهت نیاز های اطلاعاتی متفاوت خود از گزارشهای مالی واز جمله ترازنامه استفاده می کنند.تامین نیازهای اطلاعاتی کلیه استفاده کنندگان از گزارش های مالی ممکن نیست ولیکن اعتقاد بر این است که در صورت تامین نیازهای اطلاعاتی سرمایه گذاران ، بخش اعظم نیازهای اطلاعاتی سایر استفاده کنندگان نیز تامین خواهد شد. سایر استفاده کنندگان از گزارشها و اطلاعات مالی شامل اعطا کنندگان تسهیلات مالی ، عرضه کنندگان کالا وخدمات ، مشتریان ،کارکنان واحد تجاری، دولت وموسسات دولتی، تحلیل گران مالی، بنگاه های اقتصادی و سایر استفاده کنندگان می باشد.

برای اطلاعات بیشتر ، لطفا به سایت شرکت آراد حساب مراجعه نمائید.

علی سیفی بازدید : 57 یکشنبه 18 آبان 1399 نظرات (0)

موجودی مواد وکالا بخش قابل توجهی از دارایی های جاری موسسات تجاری وتولیدی را تشکیل می دهد. لذا ارزشیابی وانعکاس موجودی ها می توانداثر با اهمیتی در وضعیت مالی و نیز عملکرد مالی واحد های تجاری داشته باشد.

بند3 استاندارد حسابداری شماره 8 (حسابداری موجودی مواد وکالا ) موجودیها را دارایی هایی تلقی می نمایند که:

  • برای فروش در روال عادی عملیات واحد تجاری نگهداری می شود.
  • به منظور ساخت محصول یا ارائه خدمات در فرایند تولید قرار دارد.
  •  به منظور ساخت محصول یا ارائه خدمات، خریداری شده ونگهداری می شود.
  •  ماهیت مصرفی دارد و به طور غیر مستقیم در جهت فعالیت واحد تجاری مصرف می شود.

بدین ترتیب با توجه به مفهوم فوق، آنچه که به طور مشخص، طبقه هر یک از اقلام داراییها را در گزارشهای مالی مشخص نموده وماهیت آن را بدرستی معلوم می نماید، هدف مدیریت واحد اقتصادی از نگهداری آن دارایی است.

موجودی ها می توانند شامل، موجودی مواد، موجودی کالای ساخته شده، کالای در جریان ساخت و نیز لوازم وقطعات یدکی، موجودی ضایعات وامثال آن باشد.

مفهوم بهای تمام شده چیست؟

بهای تمام شده موجودی ها باید دربرگیرنده مخارج خرید،مخارج تبدیل وسایر مخارجی باشد که واحد تجاری در جریان فعالیت معمول خود، برای رساندن موجودی ها به شرایط وموقعیت فعلی آن انجام شده است. مخارج خرید شامل قیمت خرید بعلاوه هزینه های حمل ، بیمه ، حقوق وعوارض گمرکی وسایر هزینه های مستقیم خرید پس از کسر تخفیفات تجاری می باشد.

اقلام بهای تمام شده به هنگام فروش محصول، به هزینه تبدیل و تحت عنوان بهای تمام شده کالای فروش رفته ثبت می گردد.

برخی از اقلام هزینه مرتبط با محصولات به آسانی قابل تخصیص نبوده واصولا به جهت سهولت کار، بجای آنکه هزینه محصول تلقی گردد، به عنوان هزینه دوره مالی تلقی می شود. هزینه انبارداری یا هزینه بیمه کالای موجود در انبار نمونه هایی از اقلام فوق می باشد.

برای اطلاعات بیشتر لطفا به سایت شرکت آراد حساب مراجعه نمائید.

علی سیفی بازدید : 61 جمعه 02 آبان 1399 نظرات (0)

مفهوم شرکت تضامنی

یکی از سه گروه عمده موسسات تجاری شرکت های تضامنی است که دو یا چند نفر ، با سرمایه و تخصص های مختلف ، برای فعالیت خاصی تاسیس می کنند.در ماده 16 قانون تجارت شرکت تضامنی به صورت زیر تعریف شده است :«شرکت تضامنی ، شرکتی است که در تحت اسم مخصوصی برای امور تجارتی بین دو یا چند نفر با مسئولیت تضامنی تشکیل می شود ، اگر دارایی شرکت برای تادیه تمام قروض کافی نباشد هریک از شرکا مسئول پرداخت تمام قروض شرکت است .هر قراری که بین شرکت برخلاف این ترتیب داده شده باشد در مقابل اشخاص ثالث کان لم یکن خواهد بود . » روابط مالی و حقوقی بین شرکا به موجب شرکت نامه یا موافقت نامه های کتبی دیگری مشخص می شود .

ویژگی های شرکت های تضامنی 

سرمایه شرکت : هر یک از شرکای شرکت تضامنی باید به میزان سهم الشرکه خود سرمایه شرکت را تامین کند . سهم الشرکه ممکن است به صورت وجه نقد و یا اموال منقول یا غیر منقول باشد. به موجب ماده 118قانون تجارت شرکت تضامنی وقتی تشکیل می شود که تمام سرمایه نقدی تادیه و سهم الشرکه غیرنقدی نیز تقویم و تسلیم شده باشد .

مالکیت مشترک دارایی های شرکت :دارایی های شرکت تضامنی عبارت است از دارایی هایی که شرکا به شرکت وارد یا در دوران فعالیت شرکت خریداری می کنند.این دارایی ها، دارایی های مشترک شرکاست.سهم هریک از شرکا از دارایی ها هنگام انحلال شرکت تضامنی بر اساس مانده حساب سرمایه آن ها تعیین می شود.

مسئولیت نامحدود:هریک از شرکا در مقابل همه بدهی های شرکت تضامنی مسئول است .طلبکاران شرکت می توانند برای وصول طلب خود به تک تک یا تمام شرکا مراجعه کنند.مسئولیت هر یک از شرکا در برابر بدهی های شرکت محدود به سهم الشرکه آن ها نیست ، این بدین معنی است که اگر دارایی های شرکت برای تادیه بدهی ها کافی نباشد ، هریک از شرکا در مقابل تمام بدهی های شرکت مسئول است و دارایی های شخصی آنها وثیقه بدهی های شرکت است.

شرکت نامه :شرکت نامه سندی است که شرکای اولیه (موسسان)شرکت تضامنی تهیه و امضا می کنند .روابط حقوقی و مالی بین شرکا از مواردی است که در شرکتنامه تعیین می شود ، موارد مهم مطرح در شرکتنامه معمولا عبارت است از نام و نوع شرکت ، اسامی موسسان ، سهم الشرکه هر یک از شرکا ، ترتیب تقسیم سود ، ورود و خروج شرکا ، انحلال و ...

 

انحلال شرکت تضامنی 

انحلال شرکت تضامنی براساس مواد 93 و 136 قانون تجارت انجام می شود . به موجب مواد بالا ، شرکت تضامنی در موارد زیر منحل می شود :

  • مقصودی را که برای آن تشکیل شده بود انجام دهد یا انجام آن ناممکن باشد .
  • برای مدت معینی تشکیل شده و مدت منقضی شده باشد .
  • ورشکست شود .
  • یکی از شرکا به دلایلی انحلال شرکت را از دادگاه تقاضا کند و دادگاه دلایل را موجه بداند.
  • یکی از شرکا فوت کند. ضمنا به موجب ماده 139 و 140 قانون ، در این موارد بقای شرکت به رضایت سایر شرکا و قائم مقام شریک متوفی خواهد بود .
  • شرکت نامه فسخ شود.
  • سایر شرکا موافق باشند.
لطفا جهت اطلاعات بیشتر به سایت شرکت آراد حساب مراجعه نمایید.

 

 

 

 

 

 

علی سیفی بازدید : 27 پنجشنبه 01 آبان 1399 نظرات (0)

تشکیل شرکتهای سهامی

یک از اشکال شرکت ها که در قانون تجارت پیش بینی شده ، شرکت های سهامی است .شرکت سهامی یک شخصیت حسابداری و حقوقی و دارای موجودیتی مستقل و مجزا از صاحبان آن است . سهامداران شرکت سهامی ممکن است محدود به موسسین آن بوده و یا شامل اشخاص غیر نیز باشد، در هر دو صورت مسئولیت هر سهامدار محدود به میزان سرمایه ای است که در شرکت به کار گرفته است.

بر اساس قانون تجارت ، در موقع تاسیس ، سرمایه شرکتهای سهامی عام از پنج میلیون ریال و سرمایه شرکتهای سهامی خاص از یک میلیون ریال نباید کمتر باشد.برای تاسیس شرکت سهامی عام ، موسسین باید اقلا بیست درصد سرمایه شرکت را خود تعهد کرده و لااقل سی و پنج درصد مبلغ تعهد شده را در حسابی به نام شرکت در شرف تاسیس نزد یکی از بانکها سپرده و سپس اظهارنامه ای به ضمیمه طرح اساسنامه شرکت و طرح اعلامیه پذیره نویسی سهام که به امضای کلیه موسسین رسیده باشد در تهران به اداره ثبت شرکتها و در شهرستانها به دایره ثبت شرکتها و در نقاطی که دایره ثبت شرکتها وجود ندارد به اداره ثبت اسناد و املاک محل تسلیم و رسید دریافت کنند.

پس از انجام اعمال فوق الذکر ، اجازه انتشار اعلامیه پذیره نویسی سهام توسط اداره ثبت شرکتها ، صادر و موسسین می توانند اقدام به انتشار اعلامیه مزبور از طریق جراید نمایند.ظرف مدتی که در اعلامیه پذیره نویسی معین شده است علاقه مندان به بانک مراجعه و ورقه تعهد سهام را امضا و مبلغی را که نقدا باید پرداخت شود تادیه و رسید دریافت خواهند کرد. ورقه تعهد سهام در دو نسخه تنظیم و با قید تاریخ به امضای پذیره نویس یا قائم مقام قانونی او رسیده ، نسخه اول نزد بانک نگاهداری و نسخه دوم با قید رسید وجه و مهر و امضای بانک به پذیره نویس تحویل می شود .

پس از گذشتن مهلتی که برای پذیره نویسی معین شده است و یا در صورتی که مدت تمدید شده است ، بعد از انقضای مدت تمدید شده، موسسین حداکثر تا یکماه به تعهدات پذیره نویسان رسیدگی و پس از احراز اینکه تمام سرمایه شرکت صحیح تعهد گردیده و اقلا سی و پنج درصد آن پرداخت شده است ، تعداد سهام هر کدام از تعهد کنندگاه را تعیین و اعلام و مجمع عمومی موسس را دعوت خواهند نمود .

مجمع عمومی موسس با رعایت مقررات این قانون تشکیل می شود و پس از رسیدگی و احراز پذیره نویسی کلیه سهام شرکت و تادیه مبالغ لازم و شور درباره اساسنامه شرکت و تصویب آن ، اولین مدیران و بازرس یا بازرسان شرکت را انتخاب می کند .مدیران و بازرسان شرکت باید کتبا قبول سمت نمایند . قبول سمت به خودی خود دلیل بر این نیست که مدیر و بازرس با علم به تکالیف و مسئولیتهای سمت خود عهده دار آن گردیده اند . از این تاریخ شرکت تشکیل شده محسوب می شود .

در مورد شرکت سهامی خاص ، باید عنوان نمود که حداقل سرمایه آن یک میلیون ریال بوده و منحصرا از طرف موسسین تامین می شود . شرکت های سهامی خاص نمی توانند سهام خود را برای پذیره نویسی یا فروش در بورس اوراق بهادار یا توسط بانکها عرضه نمایند و یا با انتشار آگهی و اطلاعیه و یا هر نوع اقدام تبلیغاتی برای فروش سهام خود مبادرت کنند ، مگر اینکه از مقررات مربوط به شرکتهای سهامی عام تبعیت نمایند . بدین معنی که شرکت سهامی عام تشکیل دهند.

شرکت سهامی خاص به منظور تاسیس و به ثبت رسیدن ، محتاج تسلیم اظهارنامه است که باید نشان دهنده تعهد کلیه سهام و گواهی بانک حاکی از تادیه قسمت نقدی آن که نباید کمتر از سی و پنج درصد کل سهام باشد و هرگاه تمام یا قسمتی از سرمایه غیر نقدی باشد ، باید تمام آن تادیه گردیده و صورت تقویم آن به تفکیک و همچنین اگر سهام ممتازی وجود داشته باشد کلا در اظهارنامه که به امضاء کلیه سهامداران رسیده ، قید گردد. ضمائم اظهارنامه عبارت است از :

1-اساسنامه شرکت که به امضاء کلیه سهامداران رسیده باشد .

2-صورتجلسه مجمع عمومی موسس مشتمل بر رسیدگی به سهام و انتخاب مدیران و بازرس یا بازرسان و اعلام قبولی آنان و ذکر نام روزنامه کثیرالانتشاری که هرگونه آگهی راجع به شرکت تا تشکیل اولین مجمع عمومی عادی در آن منتشر خواهد شد .

لطفا برای اطلاعات بیشتر به سایت شرکت آراد حساب (aradhesab.com) مراجعه نمایند .


 

تعداد صفحات : 4

اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 36
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 14
  • آی پی دیروز : 2
  • بازدید امروز : 30
  • باردید دیروز : 1
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 62
  • بازدید ماه : 171
  • بازدید سال : 1,304
  • بازدید کلی : 4,465